вторник, януари 25, 2005

Кой е Чарлз Дикенс?

Видях един от ръководството, сравнително интелегентен колега на около 35, да носи различни тестове на хора интервюирани за работа. Помислих си, че са тестове за C++ и поисках да ги видя. Много ми е интересно какви тестове са минали колегите за да пишат по този начин.

Оказа се, че теста е тест за интелигентност. Разни квадратчета, кръгчета и други "програмистки" задачки. Направи ми впечатление, че в заглавието пише: "Тест за интелигентност за еропейци".

Попитах защо има различни тестове? Той ме погледна и учудено каза: "Разбира се, че за европейци трябва да е различен. Какво му говори на един руснак Чарз Дикенс примерно". Може би искаше да каже българин, но забрави името на държавата или просто реши да прояви толерантност.

Всъщност проблема е доста по-сериозен. В България хората свикват с мисълта, че живеят в един много по-различен от преди 1989 година свят. Тук, а вероятно и в САЩ хората смятат, че нищо повече от името на управляващата партия не се е променило. Или малко повече, но определно сме за тях хора с второ ниво на култура, наука, изкуство и образование. Може би не всички, но хората, които са нямали сблъсък с хора от източна европа са определено на това мнение.

Първите дни ме попитаха дали съм имал Волга или Нива. Доста се учудиха като им разказах, че няма особенна разлика в моделите и марките в сравнение с Австралия. Просто в България по-малко хора могат да си позволят по-нова кола.

Тук трбява да се сменят не едно или две поколения. Трябва най-малко три поколения за да ни погледнат с друго око обикновенните образовани австралийци.