неделя, октомври 22, 2006

Не съм избягал...

Чувам за вървящия "Survival" по българската телевизия и се сетих как един от ангажираните там пееше "Не съм избягал". Няма да коментирам пеенето. Не мисля, че там може да има две мнения. Покрай вървящите избори се сетих какво точно пееше. Какво по-точно означава да избягаш от България?

На пръв поглед лесно се определя дали си избягал. Ако живееш в България значи не си избягал. После, ако се замисли човек вижда, че не е толкова просто.

По официална статистика от преди година, най-големият инвеститор на България са българите, които работят извън България. Те са пратили повече пари отколкото всяка друга голяма или малка фирма е внесла в страната. Не помня точно числата, но разликата беше сериозно. Дали те са избягали при условие, че дават толкова много на икономиката. Със сигурност много повече отколкото ако бяха в България.

Ако живееш в България, но получаваш парите директно в немска банка, тогава означава ли, че не си избягал? Да, вярно, че купуваш хляба в България, но дали това е важното? После ще ги върнеш? Вероятно като кола на 3 години.

Ако живееш в България, но децата ти учат извън България, за да може по-лесно да останат извън България, това пак ли се определя като живеещ в България.

Ами ако голямата ти мечта е "да се разкарам от тук", тогава?

Дойде пак това време на годината, когато идва новото попълние. Новата реколта както се казва. Идват заедно, защото сега са излязли работните им визи.

Отново пристигнаха умни и образовани Българи. За поредена година бяше избрано най-доброто, което може да предложи България. Избират се по образование и опит. Всеки от тях е бил важна част от компания, която им е предлагала добра работа, но и в държава, която не полага достатъчно усилия, за да им предложи по-нормален живот.

Повечето от тях твърдят, че е временно. Само за 2-3 години. Просто да натрупат опит и малко пари. Заедно с тях идват малки деца, за които това най-вероятно няма да е временно. За тях това е просто част от живота. Много от тях ще кажат след време: "Да, роден съм в България. Дали съм Българин? Ами, имам български, американски и австралийски паспорт. Ходя в България от време на време. Харесва ми, имам приятели там".

Всъщност, кое е по-добре?

Аз ли? Българин съм, обаче много искам да се разкарам от тая тъпа държава...

или

Роден съм в България. Скоро не съм ходил до там, но планувам да отида. Хората са чудесни и имам много приятели.