неделя, февруари 19, 2006

Парите в спорта

Имах възможност да гледам нещо, което показа как големия спорт е свързан с високите технологии. А високите технологии са скъпи навсякъде по света.

Има един феноменален американски колоездач - Ларс Армстронг. Съдбата му като човек е също забележителна. Болен от рак преди години успява да се върне в големия спорт и да победи в обиколката на Франция.

Тур дьо Франс е най-престижното и може би най-трудното състезание по колоездене. Има само един човек, който е успял седем пъти да победи - Ларс Армстронг.

В продължение на 7 години, след като се излекува, се готви по 9 месеца в годината за да участва в състезанието. После около 2 месеца почивка и отново подготовка. По време на подготовката си преминава около 20000км. Изключително дисциплиниран, според хората от екипа му, и безкомпромисен в преследването на целта си.

Това го казвам, за да не си помисли някой, че победата се дължи на нещо друго освен труд. Победата е 99% труд. Точно за него е трудно да се повярва, че химията е основата на успеха. Поне не след интензивната химиотерапия, която е имал преди първата си победа.

Но има още 1% и точно за него искам да разкажа.

Доста компании са му помагали в подготовката. Гледах документално предаване как Discovery Channel му е подарила около 4 минути на състезателна отсечка.

Наеха айродинамичен тунел и специалисти по айродинамика. Велосипеда, с който се състезава беше подложен на изследвания. Беше установено как може да бъде подобрен и след като беше коригиран отново бе изследван. После накараха състезателя да покара в тунела. Направиха различни тестове на база на налягането на въздуха в различни части на Тур дьо Франс.

Резултатите бяха интересни. Само една трета от съпротивлението е от велосипеда. Тялото му беше основния генератор на въздушно съпротивление. Започнаха да изследват различни позиции в които да кара в зависимост дали се спуска или набира височина.

Изследваха и с различни каски какви са резултатите. Направиха специлно каска с която резултатите от тунела са доста по-добри. Същото направиха с различни подплънки, които сложиха под фланелката на гърба му. Те имаха също значение за намаляване на съпротивлението.

И накрая започнаха да правят рализчни комбинации на облеклото му. Направиха математически модел на тялото му и изчислиха каква трябва да е материята на фланелката по ръцете и каква трябва да е по краката.

С новото облекло, леко променения велосипед и новата каска съпротивлението беше намалено с 10-12%, което се изчислваше на 3-5 минути по-малко време на състезаетелен участък.

Това е значимо подобрение. В топ 5% от колоездачите е трудно да се намери място за подобрение от 2-3%. Подобрение 10% е просто мечта. За да се постигне това трябват доста пари. Някой трябва да ги похарчи, за да наеме съоръжения и инжинери по айродинамика и самолетостроене.

Няма опасност някой в България скоро да е конкурентен. Само с въртене на педали жълтата фланелка е недостижима. Поне на Тур дьо Франс.