петък, юли 14, 2006

Правилата за шофиране

Чета колко жертви има по пътищата на България. Бях позабравил колко е опасно да се пътува през лятото. Не че през зимата беше по-лесно, но през лятото всеки беше с рекорд. Стигнал за 4:48 минути от София до Варна. Средна скорост 110 км/час. Герой!

Тук е малко по-различно. Движението е спокойно дори и в най-натоварените часове. Може да си в задръстване, но никой не ти свирка, че си закъснял с 0.01 сек да тръгнеш когато е имало възможност. Много толерантно е към отстъпване на място. Въпрос на култура е когато някой даде мигач и иска да мине в твоето платно да му направиш място.

Има няколко неща, които ми е трудно да си представя в България. Има така наречените 4 стопа. На кръстовище на което всички имат знак Стоп. Това означава, че когато дойдеш задължително спираш. Поглеждаш, и всички, които са вече спрели трябва да минат преди теб. Много е удобно, но за да работи трябва хората, които участват да по правилата.

Хайде сега някой да ми каже ако се въведе в България какво ще стане? Няма начин да стане. Ще има обяснения, че оня с трошката беше след мен и ще се навъртят коли с мутри, които винаги ще са с предимство. Всъщност вероятно ще се издадат пропуски, които да пише: Този е от министерството и винаги е с предимство. Този има право да спира където си поиска и да минава пред всички на кръстовище с четири стопа.

Има още едно нещо, което е изключено да се направи в България. Виждаш магистрала с 4 платна. Трите са пълни. Колите пълзят. Четвъртото е празно. Никой не минава от там. Не съвсем никой, но никой, който е сам в колата не минава защото няма право. Хората с километри стоят в задръстването, но не влизат в платното в което имат право да се движат само автобуси, мотоциклети и автомобили с повече от 1 човек.

Просто виждам как на магистралата за Варна или Бургас се въвежда това. Хората си карат както трябва докато излязат на 8 км от София и после гаааас в платното, в което нямат право. Преди първия мост се влиза както е по правилник защото може да има полиция, после още няколко километра по правилник и после гаас.

Един познат се върна в България след 7 години отсъствие. Беше решил да си вземе кола под наем защото няма проблем с шофирането. От летището взел такси и като видял как се управлява в София каза, че няма да се справи. Викам му, че има и коли с автоматик, а той каза нещо, което тогава не виждах. Хората в България не се блъскат защото знаят как другия ще наруши правилника. Той не бил карал в България и щял да се опита да кара по правилника и някой ще го блъсне. Мисля, че беше прав.

Един приятел се върна миналата година за лятото в България. Тук пешеходеца е с предимство. Ако някой по някаква причина нарани пешеходец с колата си живота му силно се усложнява. Може пешеходеца да излезе виновен, но никой не знае какво ще реши съдията.

Та този приятел разправя как на едно кръстовище е имал зелено за завой на дясно заедно с пешеходците, които имат зелено. Той каза, че както и тук би направил дал път на пешеходците. Те са на пътека "зебра" и освен това имат и зелено. Само че, от всичко това той изляза виновен. Каза, че пешеходците не искали да минат докато има кола, отзад започнали да бибиткат, пешеходците започнали да му викат да минава, а някой направо си псували. Хората си знаят как останалите ще нарушат правилника и когато някой иска да бъде по правилата всъщност се оказва извън истинските неписани правила.

Тук далеч не е идеалното място. Има много индийци и руснаци. Има и доста българи. Понякога ние си казваме "няма кой да ме види". И резултата е спиране от полицай. Има ги доста и пътуват не само с маркирани коли. Глобите са смешни. Истинските неприятности идват с това, че всяко нарушение на правилника води до запис, който има давност 3 години. Когато имаш нарушение това веднага се отразява на застраховката ти. Това вече е сериозен проблем. Застраховките и без това са много скъпи, а с нарушение стават направо тежки.

Има начин да не ти пишат нарушението в досието. Ходи се на съд и казваш нещо като "ами аз много съжалявам, и няма повече да правя така". Ако ти е първо нарушение съдията обикновено се произнася "добре. няма да го вписваме. ако за следващите 7 години направиш друго ще впишем и двете". С две нарушения застраховката става гореща. Без кола няма как. Повечето познати, които са минали през тази процедура са мнооого внимателни шофьори след това. Което е добре за всички.